I flere år hadde Sørlandsreklame slitt med å finne gode selgere til ledige stillinger. FINN-annonser var prøvd flere ganger uten hell, og vi foreslo en ny tilnærming: Kampanjen «Uansett bakgrunn». Navnet skulle vise at erfaring ikke var viktig, men at det viktigste var å være utadvendt og glad i mennesker. Vi brukte et stort utvalg av Sørlandsreklames profilfarger som en åpenbar dobbeltbetydning.
Resultatet av en dag i studio:
Dedikert landingsside
For å støtte kampanjen utviklet vi en dedikert landingsside. Til forskjell fra klassiske annonsen på Finn.no ønsket vi å få frem design og fokusere tidlig på det vi kalte «gøye ting».
Vår teori var at når folk skal bytte jobb så skal de tilbringe såpass mye tid der i hverdagen at det å få frem en leken og sosial arbeidsplass med hyggelige folk var viktig. Ikke minst skulle den også gi en sømløs opplevelse ved følge opp stilen og designet fra øvrig annonsering.
Utslagsgivende for søkerne
Kampanjen ble svært godt mottatt for sin kreativitet. Viktigst av alt: Sørlandsreklame ansatt to nye personer i selgerstillinger som var som skapt for rollen, og som kom fra helt andre yrker. Poenget med å få frem at det ikke har noe å si hvilken yrkesbakgrunn du har fra før, gikk basert på tilbakemeldingene rett hjem, og var utslagsgivende for å sende inn en søknad.